اثر کشندگی پرو بیوتیکها بر باکتری های مقاوم به انتی بیوتیک

portfolio image

 اثر کشنده پروبیوتیک ها بر باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک!

 باکتری استافیلوکوکوس اورئوس می تواند منجر به بروز انواع مختلفی از بیماری ها از جمله عفونت خون شود. برخی از گونه های این باکتری، مقاوم به آنتی بیوتیک هستند و لذا از خطر بیشتری برای انسان برخوردارند. مطالعات اخیر نشان داده باکتری های پروبیوتیک (باکتری های مفید)
می توانند این باکتری فوق العاده خطرناک را از بین ببرند.

استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) به درمان با
آنتی بیوتیک ها بسیار مقاوم است. در سال ۲۰۰۵ در ایالات متحده حدود ۵۳ درصد از باکتری های استافیلوکوکوس اورئوس بیماری زا به آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند. بنابراین محققین درجستجوی روشهایی هستند که پیش از آنکه این نوع استافیلوکوک ها بتوانند خطرجدی برای بیمار ایجاد نمایند، آنها را ازبین ببرند!

مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی (NIAID) انجام شد، نشان داد یک نوع از باکتری های پروبیوتیک به نام باسیلوس قادر به مبارزه و از بین بردن موثر استافیلوکوک آرئوس می باشد. محققین اثبات نموده اند که مصرف پروبیوتیک ها به عنوان مکمل های غذایی، برای بهبود سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید و حائر اهمیت هستند. همچنین نتایج مطالعه اخیر  که در مجله Nature انتشار یافته است حاکی ازآن است که قسمت هایی از روده و یا بینی که حاوی میکروب پروبیوتیک باسیلوس می باشند  فاقد استافیلوکوک آرئوس هستند.

دانشمندان آزمایشاتی را در موش انجام دادند که نشان می داد باکتری استافیلوکوک آرئوس دارای یک سیستم تخصصی برای رشد و تکثیر و تجمع در یک ناحیه می باشد. آن ها متوجه شدند باسیلوس قادر است به طور موثری این سیستم تخصصی را در باکتری استافیلوکوک مهار نماید. محققان نشان دادند باکتری های پروبیوتیک باسیلوس با تولید مولکول های شناخته شده به نام فنگی سینس (Fengycins) سیستم تخصصی استایلوکوک آرئوس را مهار می کند.

تحقیقات نشان داده است که مولکول فنگی سینس رشد بسیاری از گونه های استافیلوکوک آرئوس از جمله USA300 MRSA که مسئول اکثر عفونت های خطرناک مرتبط با گروه استافیلوکوک اورئوس در ایالات متحده است را مهار
می کند.

دانشمندان اکنون به دنبال انجام آزمایش های بیشتری برای بررسی محصولات پروبیوتیک حاوی باسیلوس سوبتیلیس که قادر به از بین بردن عفونت های استافیلوکوک آرئوس در انسان هستند، می باشند. آن ها امیدوارند بتوانند نوعی رژیم غذایی حاوی پروبیوتیک بتواند در آینده برای کاهش میزان عفونت استافیلوکوک های مقاوم به متی سیلین در بیمارستان ها استفاده گردد.