درمان زانو درد با prp پی ار پی

portfolio image

درمان زانو درد با prp پی ار پی

  • اخبار

 

 پی آر پی چیست؟

 این روش  درمانی مخفف Platelet Rich Plasma یا سرم غنی‌شده از پلاکت می‌باشد و اساس کاربرد این تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها می‌باشد. پلاکت‌ها حاوی مواد رشدی و ترمیم‌کننده فراوان می‌باشند و تزریق مقدار غنی‌شده از  آن (که با استفاده از پی آر پی به 5 برابر نرمال می‌رسد) می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه‌دیده خصوصاً در غضروف و لیگامانها شود و به همین دلیل پی آر پی یکی از کاربردهای اثبات‌شده و اساسی آن در آرتروز زانو و آرتروز مچ پا،  صدمات منیسک و رباط‌های زانو،  صدمات تاندون‌های شانه و التهابات و دردهای آرنج مانند آرنج تنیس‌بازان و التهاب فاسیای کف پا ( که به‌طور عامیانه به آن خار پاشنه می‌گویند) می‌باشد.PRP زانو توسط سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران به عنوان یک روش درمانی موثر تایید شده است.

پی آر پی زانو 

بر اساس تحقیقات انجام‌شده تزریق prp در زانو در 80% افراد دارای آرتروز زانو درجه 2 و 3 پاسخ داده و اغلب اثر آن تا 9 ماه ادامه می‌یابد و در این مدت میزان درد و مصرف مسکن در بیمار به‌شدت کاهش می‌یابد. تعداد تزریق معمولاً 2 تا 3 تزریق به فاصله 1 تا 2 هفته الی یک ماه می‌باشد ولی تعداد دفعات تزریق برخلاف کورتن  محدودیتی ندارد و می‌توان متناسب با نیاز بیمار انرا تکرار کرد. در مورد تزریق خار پاشنه و رباط‌ها و تاندون‌ها تعداد تزریقات پایین‌تر بوده و گاهی بیماران حتی با یک تزریق هم پاسخ می‌دهند.از حسن‌های مهم این روش این است که در صورت ایجاد اثرات مثبت در بیمار اثرات آن دائمی  و درمانی می‌باشد و اثر آن صرفاً تسکینی نیست.

درواقع در  پی آر پی سلول‌های فعالی  را که در روند ترمیم یک ضایعه شرکت دارند را از خون جدا کرده و با غلظت بالا و درعین‌حال کنترل‌شده و متناسب با شدت بیماری، در مفصل تزریق می‌نمایند. اثرات درمانی پی آر پی در زانو بعد از گذشت حدود 4 تا 3 روز از تزریق، شروع می‌شود ولی حداکثر اثر ان آن حدود 4-3 هفته بعد تزریق می‌باشد. حداقل 3 تزریق زانو و هرکدام بافاصله‌  4 تا 1  هفته، می‌تواند به درمان مناسب آرتروز زانو کمک شایان توجهی کند. بهتر است تزربق اول و دوم به فاصله یک هفته و سوم به فاصله  ۱۰ روز تا ۳۰ روز بعد انجام شود . 

موارد ممنوعیت استفاده از پی آر پی

  • عفونت فعال در محل تزریق
  • اختلالات پلاکت و انعقادی
  • اختلالات ایمنی خصوصاً کانسر
  • کم‌خونی شدید

نکات مهم  در رابطه با پی آر پی

بیمار باید 1 هفته قبل و 2 هفته بعد درمان داروهای ضد فعالیت پلاکت مانند آسپرین را قطع کند. همچنین انجام  پی آر پی زانو را باید تا 2 هفته بعد از خوردن کورتن خوراکی و 4 هفته  بعد از انجام کورتن داخل مفصلی به تأخیر انداخت. داروهای NSAID یعنی مسکن‌های از دسته بروفن، دیکلوفناک،  ناپروکسن و داروهای مشابه باید 48 تا 72 ساعت قبل از تزریق قطع شود. استفاده از استامینوفن و پمادهای ضد درد قبل و بعد از تزریق ممنوعیتی ندارد. توجه شود که همزمانی برنامه طب فیزیکی و  توان‌بخشی  1 هفته بعد درمان جزء اساسی درمان می‌باشد و هم در حداکثری جواب پی آر پی تأثیر دارد و هم موجب حداکثری جواب درمان می‌شود.

استراحت بعد از پی ار پی زانو و مراقبت بعد از پی ار پی زانو 

بهتر است بین 24 تا 72 ساعت بعد از پی ار پی زانو استراحت کنید و وزن گذاری نداشته باشد. تا ۲۴ ساعت بعد از PRP زانو استحمام نکنید . انجام فیزیوتراپی بلافاصله بعد از PRP و خصوصا پی ار پی زانو موجب کاهش درد بعد از این پروسه سالم و معجزه گر می شود . البته یکی از مراقبت های اصلی بعد از  پی ار پی زانو ماساژ یخ بعد از prp زانو می باشد که باید هر ۸ ساعت تکرار شود . 

بهتر است روز بعد از پی ار پی از مسکن استقاده نکنید و اگر درد دارید از استامینافن یا استامینافن کدئین استفاده کنید . 

در تجربیات ما ترکیب پی ار پی زانو و طب سوزنی و لیزر درمانی در کنار ورزش بهترین درمان غیر جراحی بیماری های زانو و خصوصا آرتروز زانو  می باشد .

شایع‌ترین بیماری‌هایی که پی آر پی در آن‌ها کاربرد دارد، عبارت‌اند از:

  • آرتروز درجه 1 تا 3
  • منیسک  زانو در پارگی درجه 2 و 3
  • پارگی رباط صلیبی زانو مانند A.C.L به‌صورت ناکامل PRP زانو بسیار درمان پذیر است.
  • درمان درد زانو جوانان یا کندرومالاسی با تزریق  پی آر پی در زانو
  • درمان تاندونیت های شانه و دردهای مزمن شان
  • آرنج تنیس بازان مقاوم به درمان
  • همچنین پی آر پی در درمان خار پاشنه هم موثر است                                                         
  •  عوارض بعد از تزریق پی ار پی زانو چیست

  • عوارض تزریق PRP زانو بسیار کم می باشد. هر چند که هر تزریقی می تواند به دلیل رعایت نکردن مسایل استریل کردن و .... موجب عفونت شود ولی چون پی ار پی در واقع استفاده از خون خود فرد می باشد لذا کم ترین عوارض و مشکلات را برای فرد رقم می زند. ولی بعضی از انواع کیت PRP زانو امکان عفونتشان بیشتر از انواع PRP زانو می باشد.
  • پی ار پی شانه 

  • PRP شانه هم‌ مانند پی ار پی زانو نتایج بسیار خوبی به همراه داشته است خصوصا در مورد تاندونیت ، ارتروز شانه و البته پارگی تانوون شانه و صدمات مفصل شانه و لابروم. پی ار پی شانه در پارگی نسبی مفصل شانه بسیار خوب جواب می دهد ولی در پارگی کامل پی ار پی شانه نتایج متناقضی در بر داشته است. پی ار پی شانه برخلاف تزریق کورتن یک روش تسکین درد نیست بلکه با تحریک 3 عامل در سطح سلولی موجب ترمیم قسمتی از ضایعه شما می شود و آن قسمتی که ناشی از پی ار پی ترمیم می شود نتایج آن موقتی نخواهد بود، در واقع PRP شانه یک روش ترمیم دایمی است.
  • نظرات در مورد PRP زانو

  • نظرات  بیماران در مورد PRP زانو بسیار مثبت می باشد . 20 درصد بیماران کلا عنوان می کنند که PRP زانو در انها هیچ تاثیری نداشته است. 80 درصد بیماران عنوان می کنند که PRP زانو در انها بسیار موثر بوده است و نتایج درمانی بسیار موثر و ماندگاری گرفته اند به خصوص در آرتروز درجه 1 و 2 زانو و همچنین پارگی نسبی منیسک زانو.