چربی های مواد لبنی

portfolio image

 

بحث در خصوص اینکه لبنیات و چربی های مشتق شده از آن چه نقشی در سلامت دارند سالهاست که ادامه دارد. با این حال یافته های اخیر نشان می دهد که فواید شیر، پنیر و ماست بیش از مضرات آن است.

یک تحقیق جدید بین المللی نشان می دهد که چربی های لبنی، ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

مطالعات اخیر خبر از فواید چند جانبه محصولات لبنی بر سلامت می دهند. برای مثال مطالعه ای که ماه پیش منتشر شد نشان داد که لبنیات پرچرب می توانند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کنند. اما همچنان بسیاری از افراد با این نظریه موافق نیستند تا جایی که برخی کشورها مانند ایالات متحده و انگلستان مردم را به انتخاب و استفاده از محصولات لبنی کم چرب و یا بدون چربی تشویق می کنند.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی متشکل از محققین دانشگاه کمبریج بریتانیا و Tufts مدفورد آمریکا، با آنالیز داده ها موفق به انجام یک تحلیل هم گروه با هدف پی بردن به ارتباط بین مصرف چربی های لبنی و ریسک ابتلا به دیابت نوع2 شدند.

نتیجه این تحقیق که بر مبنای آنالیز داده های بدست آمده از 16 تحقیق همگروه در 12 کشور از جمله ایالات متحده و استرالیا و بر روی 63682 شرکت کننده انجام شد در مجله PLOS Medicine‌به چاپ رسیده است.

در توضیح آنکه چرا این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفتند این تحلیل را انجام دهند محققین این پروژه نوشته اند: " تاثیر چربی های لبنی بر دیابت نوع2 تا پیش از این به خوبی شناخته شده نبود برای مثال تحقیقات قبلی بر این مدعا بودند که از آنجاکه چربی های لبنی واجد پالمیتیک اسید هستند این ماده می تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به دیایت نوع 2 شود از طرفی برخی دیگر از محصولات لبنی مانند ماست و پنیر این ریسک را کاهش می دهند"

چربی های لبنی و ریسک دیابت

محققان بیومارکرهای شرکت کنندگانی که از چربی های مشتق شده از مواد لبنی استفاده می کردند و همبستگی این بیومارکرها با خطر ابتلا به دیابت نوع2 را بررسی کردند هیچ یک از این شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه دیابتیک نبودند اگرچه 15158 نفر در طی 20 سال زمان این مطالعه به این وضعیت متابولیک دچار شدند.

با تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تمام 16 مطالعه انجام شده، محققان ارتباط بین استفاده از لبنیات پرچرب با کاهش ریسک دیابت نوع 2 را دریافتند. علاوه بر این دانشمندان معتقدند عواملی غیر از میزان مصرف محصولات لبنی می تواند بر بیومارکرهایی که در این مطالعه در نظر گفته شده تاثیر گذار باشند.

مقایسه بین گروه های شرکت کننده نشان داد افرادی که از رژیم غذایی واجد لبنیات پرچرب استفاده می کنند تا 30% کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

پرفسور داریوش مظفریان، محقق ارشد این پروژه، معتقد است که "یافته های کنونی می تواند باعث تجدید نظر در رهنمودهای تغذیه ای شود که افراد را تشویق به اجتناب از فراورده های لبنی کامل می کنند ." وی افزود: در حالیکه مواد لبنی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم در نظر گرفته می شود دستورالعمل های راهنمای سلامت بین المللی استفاده از لبنیات کم چرب و یا فاقد چربی را توصیه می کنند؛ زیرا نگران تاثیر کالری بالا و چربی های اشباع هستند. یافته های ما با اندازه گیری بیومارکرهای اسیدهای چرب استفاده شده در چربی های لبنی، لزوم بررسی مجدد مزایای متابولیک موجود در چربی های لبنی یا مواد غنی از چربی های لبنیات مانند پنیر را یاد آور می شود.